A Nagy Tavak és Vizes Élőhelyek Szövetsége felhívja a figyelmet arra, hogy a ​​53/2025. (III. 24.) kormányrendelet több ponton is törvénysértő, ezért kéri, hogy vonják vissza a 400 hektáros, új ipari területet kijelölését Győr-Győrszentiván településrészen. A “jelentős mértékű zavaró hatású ipari terület” helyett sikerként kommunikált “egyéb ipari gazdasági terület” kijelölése nem oldja meg a problémákat, többek között azt, hogy Győrben az újabb ipari terület jelentősen csökkenti a biológiai aktivitásértéket, ami a helyi lakosok alaptörvényben rögzített, egészséges környezethez való jogát sérti.

A Magyar Közlöny 2025 március 24-i számában megjelent 53/2025. (III. 24.) kormányrendelet meglehetősen hosszú címe alapján ismét módosította a 141/2018. (VII. 27.) rendeletet, amely az egyes gazdaságfejlesztési célú és munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról, valamint egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításról szóló kormányrendeletek módosításáról szól. Az újabb módosítás alapján a Győrben 2022 januárjában kijelölt, 400 hektáros, korábbi mezőgazdasági terület besorolását jelentős mértékű zavaró hatású ipari területről (GIPZ övezet) egyéb ipari gazdasági területre (GIPE övezet) változtatja. A Nagy Tavak és Vizes Élőhelyek Szövetségének véleménye szerint ez a változtatás és a terület egy részének véderdőként való kijelölése nem változtatja meg azt a tényt, hogy az ipari terület kormányrendelettel való kijelölése alaptörvényi jogokat és törvényt sért.

2024. novemberében az önkormányzat elindította a terület 117 hektáros részén az infrastruktúra kialakításához kapcsolódó környezeti engedélyezési eljárást. Szervezetünk ügyfélként már ebben az eljárásban jelezte mind az illetékes kormányhivatalnak, mind az Energiaügyi Minisztérium Környezetvédelmi Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkárságának az alábbi problémákat az ipari terület kijelölésével kapcsolatban: a kijelölés miatt csökken a város területén a biológiai aktivitásérték, a környezeti engedélyezési eljáráshoz készített dokumentációban a tervezők nem minden adatot vettek figyelembe, a tervezett véderdő nem töltheti be feladatát, mivel villamosvezetékek és új vasútvonalak csökkentik területét.

A biológiai aktivitásérték csökkenése sérti az Alaptörvény XXI. cikkét, amely kimondja, hogy “Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.” Tekintettel a 1995. évi LIII. környezetvédelmi és a 2023. C. magyar építészetről szóló törvényre, a hatóságnak nyilatkoztatni kell Győr önkormányzatát, hogy a biológiai aktivitásérték az új beépítésre szánt terület, legyen az GIPZ vagy GIPE övezet, kijelölésével nem csökken, illetve az építési törvény előírásának megfelelően kompenzálható a város közigazgatási területén belül. A nyilatkozat hiányában az ipari terület infrastruktúra fejlesztésére engedély nem adható, hiszen nem lehetünk abban biztosak, hogy az önkormányzat a jogszabályokból következő biológiai aktivitás érték kompenzációt a Győr közigazgatási határán belül teljesíteni tudja.

Az eljáráshoz készített úgynevezett Előzetes Vizsgálati Dokumentáció (EVD) az infrastruktúra-fejlesztéshez készült. Ugyanakkor a tervezők elkövették azt a hibát, hogy a dokumentáció két mellékletében is feltüntettek egy tervezett csarnokot “Raktár” megnevezéssel. A dokumentum 41. oldalán a tervezők meg is említik a raktározási és logisztikai tevékenységet, mert ezt írják “A csarnokokban veszélyes anyagok tárolását, vagy ezekkel történő tevékenységet a törvényi előírások szerint engedélyeztetni kell.”

“Egyesületünk a fentiekre tekintettel feltételezi, hogy a tervezőknek az EVD készítésekor ismeretük volt a beruházási terület legalább egyik ingatlanán tervezett raktározási és logisztikai tevékenységről. Ennek a tevékenységnek a környezeti hatását az érvényes jogszabályok szerint be kellett volna számítani a környezeti hatásokra. Mivel ez nem történt meg a dokumentáció sérti az Aarhusi egyezményt és a 2005/370/EK: Európai Tanácsi határozatot” – jelentette ki Kun Zoltán, a Nagy Tavak és Vizes Élőhelyek Szövetségének elnöke.

A 2024 novemberi dokumentum és a most megjelent kormányrendelet is véderdő kialakításával számol. Ugyanakkor a tervezők a dokumentációjukban elismerik, hogy “A telepítést korlátozza a meglévő légvezeték védőtávolsága és a tervezett ipari vasútfejlesztés védőtávolsága… A kijelölt növénytelepítési helyszín északi oldalán átlós irányban 400 kV meglévő vezeték halad át. Növénytelepítéskor ennek védőtávolságát figyelembe kell venni, 30-30 méter széles sávban 4 méteres magasságot meghaladó növény nem kerülhet.” Magyarul a beígért védőfásítás jelentősen kevesebb, szövetségünk becslése szerint csak háromnegyede a rendeletben szereplő mértéknek.

A civil szervezet a helyi lakosok érdekére tekintettel a március 24-én megjelent kormányrendelet alkotmányossági vizsgálatát tervezi. “Úgy gondoljuk ez egy precedens értékű ügy. A kormányhivatal jogértelmezése szerint a helyi szabályozási tervet a jogszabályokkal összhangba hozni a helyi jogalkotó – vagyis az önkormányzat – feladata (lásd kép):

Tehát amit Budapesten egy döntéssel elhibáznak, azt Győrben az önkormányzati dolgozóknak kell majd kijavítaniuk, valamikor és ki tudja hogyan. Azt szeretnénk elérni, hogy kormányrendeletekkel csak akkor lehessen helyi építési szabályokat változtatni, ha azok minden törvényi és alaptörvényi feltételnek megfelelnek”- tette hozzá a fentiekhez Kun Zoltán.